بیشتر ما انگیزه‌ی کافی را برای کمک به فقرا داریم. کمتر کسی است که دوست نداشته باشد در تامین غذا، پوشاک و مسکن فقرا، در حد توانش مشارکت داشته باشد. اما نیازهای آن‌ها را به درستی نمی‌شناسیم و معمولا تلاش‌هایی برای کمک می‌کنیم که اثربخشی و کارایی بسیار اندکی دارد. برخی افراد هرچند کم، توان تأمین نیازهای خود و خانوداه‌شان را دارند ولی برخی دیگر بنابر شرایط سختی که در آن قرار دارند، قادر به تامین نیازهای خود و خانواده نیستند.

نیاز چیست؟ نیازمند کیست؟

بیشتر ما انگیزه‌ی کافی را برای کمک به فقرا داریم. کمتر کسی است که دوست نداشته باشد در تامین غذا، پوشاک و مسکن فقرا، در حد توانش مشارکت داشته باشد. اما نیازهای آن‌ها را به درستی نمی‌شناسیم و معمولا تلاش‌هایی برای کمک می‌کنیم که اثربخشی و کارایی بسیار اندکی دارد. برخی افراد هرچند کم، توان تأمین نیازهای خود و خانوداه‌شان را دارند ولی برخی دیگر بنابر شرایط سختی که در آن قرار دارند، قادر به تامین نیازهای خود و خانواده نیستند.

نیاز چیست؟

تعریف و مفهوم نیاز در لغت به معنای احتیاج، ضرورت و فقدان است. «نی» به عنوان پیشوند به معنای بستن و فشار آوردن و مجبور کردن است. نیاز در فرهنگ عامیانه به پول یا هرچیز دیگری که به عنوان صدقه و رفع حاجت داده می­شود، اطلاق می ­گردد. واژه نیاز که در آغاز با واژگان کار و فعل به طور مترادف به کار می­ رفته است، امروز معنای پیچیده­تر و نامشخص ­تری دارد که در ذیل به آن اشاره می­شود:

  • نیاز نوعی احساس فقدان یا حرمان است که به یک موجود زنده(مخصوصاً انسان دارای آگاهی) به جهت آنکه در جریان تحقق اهدافش خود را فاقد چیزی می­بیند، دست می­دهد.
  • هم‌چنین با این واژه، حالت موجودی در نظر می­آید که از خارج و در برابر آن‌چه در جریان تحقق اهدافش کم دارد به او نگریسته می­شود.
  • علاوه بر این، با این واژه، می­توان چیزی را مطرح نمود که یک موجود برای زندگی بدان نیازمند است، نظیر اکسیژن.

نیاز هرگونه حالت در درون فرد است که برای زندگی، رشد و سلامت، واجب و ضروری است. در صورتی که به نیازها رسیدگی شده و ارضاء شوند، سلامتی حفظ می­شود و بهبود می­یابد. اگر نیازها نادیده گرفته شوند، لطمه­ای ایجاد خواهد شد که سلامت جسمی یا روانی را مختل می­کند. بنابراین، قبل از اینکه به سلامت روانی یا جسمانی لطمه وارد شود، حالت­های انگیزشی، نیروی محرکی را برای عمل کردن به وجود می­آورند. در روان­شناسی، نیاز عبارت است از حالت محرومیت، کمبود و فقدان در ارگانیزم.

می­توان برداشت­ها و تعاریف را به چهار دسته طبقه ­بندی کرد:

  • نیاز به عنوان فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب
  • نیاز به عنوان یک خواست یا ترجیح
  • نیاز به عنوان یک عیب یا نقصان
  • برداشت ترکیبی

تشخیص نیازمند واقعی

این روزها شکل وشمایل تکدی­گری فرق کرده گاه این روش­‌ها چنان بدیع و نو هستند که هر قدر هم که محتاط باشیم، قادر به تشخیص صحت آن نیستیم و برای کمک کردن یا نکردن بر سر دو راهی‌می­‌مانیم. یکی به بهانه بیماری فرزندش، یکی به بهانه ادای نذرش، دیگری به بهانه سرقت کیفش و آن یکی با حرفی دیگر می­‌خواهد از احساس ترحم ما برای رسیدن به وجه مورد نیازش به عنوان یک پل استفاده کند. سوال مهم این است که چگونه می‌­شود با این همه نقاب، نیازمند واقعی را تشخیص داد؟

افراد نیازمند نیاز به احساس دلسوزی و ترحم از هیچ سمتی را ندارند. آن‌ها تنها با همراهی یک جامعه پویا می‌توانند از فقر و نیازمندی خود خارج شوند. جامعه‌ای پویا است که افراد جامعه در رابطه‌ای ساختارمند و ایمن بتوانند از خدمات و سرمایه‌های ملی خود استفاده کنند و اگر شکافی ایجاد شد با همراهی هم بتوانند آن را از بین ببرند.

بهترین راه برای یافتن کسانی که نیازمند واقعی باشند این است که به دنبال موسسه خیریه‌ای معتبر و خوش نام باشیم و در مورد صحت عملکرد آن‌ها، تا آن جا که امکان دارد، تحقیق به عمل آوریم.

برای تشخیص راه‌های مختلفی وجود دارد که به ما کمک می‌کند:

  • بهترين گزينه براي كمك‌رسانی به نيازمندان واقعي اين است كه گروه‌هايي تشكيل دهيم و اين افراد را شناسايي كنيم. با پرس و جو مي‌توانيم افراد مورد نظر را بشناسيم و كمك‌هايي كه جمع‌آوري مي‌شود را بين آنها تقسيم كنيم.
  • یکی دیگر از راه‌های شناسایی نیازمندان واقعی این است که به مناطق فقیرنشین شهر خود برویم تا وضعیت زندگی این افراد را از نزدیک مشاهده کنیم و در صورت امکان به آن‌ها کمک‌های نقدی و غیرنقدی مانند خوراک، پوشاک، دارو و… اهدا کنیم. طبیعتاً این کار زمان­بر است و مدت زیادی را باید صرف پیدا کردن و شناختن این افراد بکنیم. همچنین ممکن است خیلی از این افراد مایل به دریافت کمک از ما نباشند و برای حفظ آبرو و غرور با این کار مقاومت کنند.
  • یکی دیگر از راه‌ها همکاری با موسسات خیریه‌ی مختلفی است که هر کدام در زمینه‌های مختلف به افراد نیازمند کمک می‌کنند. ما می‌توانیم خانواده‌ها و افراد نیازمندی را که شناسایی کرده­ایم و به دلایلی مایل به دریافت کمک از ما نیستند به این مؤسسات معرفی کنیم تا آن‌ها را تحت پوشش خود قرار دهند.

همان­طور که گفتیم خیلی از این افراد نیازمند ممکن است خجالت بکشند که به طور مستقیم از ما کمک بگیرند و برای حفظ عزت نفس به تنهایی مشکلات را تحمل کنند. بهترین راه کمک گرفتن از خیریه‌ها است زیرا علاوه بر این که به طور ناشناس به این نیازمندان کمک می‌شود.

این کمک‌ها به طور دائمی به این خانواده‌ها داده می‌شود. در واقع این خانواده‌ها مطمئن هستند که به طور ماهیانه کمک از سمت این موسسات و افراد خیر به آن‌ها می‌رسد و می‌توانند روی این کمک‌ها به صورت دائمی حساب باز کنند. امروزه موسسات خیریه‌ی زیادی هستند که کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم را هرچقدر هم کم باشد به صورت ماهیانه به خانواده‌های نیازمند می‌رسانند تا این افراد بتوانند در شرایط بهتری زندگی کنند و کودکان آن‌ها از نیازهای طبیعی خود محروم نشوند. با این وجود در شرایط فعلی اگر امکان تحقیق در مورد موسسه و اعتماد به سازمانی خاص برای شما میسر نیست می ­توانید با استفاده از اطلاعات جمع­ آوری شده در این سازمان­ها سریع ­تر نیازمندان واقعی را پیدا کنید و مستقیماً به آنها کمک کنید.